Alla inlägg under januari 2010

Av Pojat - 30 januari 2010 12:29

Rautas -09 en otroligt god älgköttsoppa.


De var de bästa!


  

Av Pojat - 29 januari 2010 21:03

   LB kom med en ide, vad tror ni om att vandra upp till rautassjön och drifta ner i gummibåt ända till norgevägen ca 5 dagar?

( den som vill åker helikopter dit med all packning och gummibåt) bara gummibåt kostar 2500 kr av det vi hittils hittat i prisväg men jag ska ta offert från annat håll också. Eftersom vi är ett ganska stort gäng så behöver inte kostnaden bli speciellt stor per person.  


Nu har jag fått pris från arctic heli. flyg 1 pers + 300 kg packning den 27/7 3500:- övriga dagar just nu 4500:-
Gummikanot inkl. allt som behövs 2400:- och den tar 2 pers + packning.


Ge gärna era synpunkter och ideer till detta förslag.


/ RAUTAS THE ONE AND ONLY

Av Pojat - 28 januari 2010 07:56

Såna här dagar längtar man extra mycket till sommaren och fisket

lite fler Rautas bilder som man kan värma sig med!! 

   

    

Nån hittade en burk som vi kunde ha brevid fiskarna!! annars är det så svårt att se hur stora fiskarna var!    

  

Av Pojat - 21 januari 2010 22:22

När vi 2006 var i laukkuluspa och for på dagstripp till ratek hade vi en följeslagare på vår vandring. Renen max ville aldrig vara ensam alltid i den största gruppen.

      Efter ett tag fattade vi att den inte ville döda oss, utan vara en i gänget.

Nästa bild fanns med vid ett bildspel på vildmarks och flugfiskemässan 2009.

         När vi på kvällen startade vår vandring tillbaka till Laukkuluspa följde Max med oss hela vägen till älven, som vi åkte över med vår ryska attack gummibåt också kallad titanic. På morgonen därpå visade sig ett stort sjöodjur i vattnet trodde vi, men det visade sig vara Max som kom simmande till oss.

2007 hade vi förhoppningar om att få ha sällskap av renen på vår vandring till Ratek, men det visade sig att den blivit renskav.

RIP Max.  

Av Pojat - 18 januari 2010 13:53

 Her er noen bilder fra de gode gamle dager. Da fisket var bedre och myggen større.
  ">

  

Kveldens fangst.



   Ingenting slår nydragen öring.



   Min far prøver lykken med mask å dupp, kan man ha det bedre.  


Ønsker alle fiskekamerater lykke til med att hantera fiskesuget som meldte sin annkomst ovanligt tidligt i år.  

Av Pojat - 18 januari 2010 10:35

Av Pojat - 17 januari 2010 20:42

  

Hemligbäcken mitt i byn Svanstein är min hemmabäck. Bäcken har fostrat mången fiskare, inklusive mig själv. Många är timmarna jag tillbringat i denna natursköna bäck.

 Här har jag från liten pojk funnit ett mycket spännande och rogivande fiske . Fångstmetoderna är allt från mete till flugfiske och fångsten är inte illa den heller. Harr, öring, abborre, gädda, mört och id är de arter jag själv tagit i bäcken.


Några episoder från hemmabäcken.


Uppe vid dammen tillbringade jag och mina fiskekompisar den mesta fisketiden när vi var unga. Här metade vi mestadels men provade även jigga och här las också grunderna till spinnfisket. Högarna med kattmat som drogs upp här var enorma i en 9 årings ögon. Kattägarna blev givetvis glada när vi gav vår fångst till deras katter. Ett starkt minne härifrån var när vi la häggbär på metkroken när masken tagit slut och fångade fisk även med det.


När jag blev något år äldre koncentrerades fisket mer till det strömmande vattnet i bäcken och fångsten blev av en mer ädlare karaktär. Fostring fick jag av MP en något år äldre fiskekompis som visade mig sin hotspot. Här togs och tas det många fina harrar och även några öringar varje år.

Jag minns speciellt två magiska kvällar vid hotspoten. Jag och kompisen var där under några timmar en kväll och eftersom det var hans hotspot fick också han förtur till fisket. Vi drog upp inte mindre än sju harrar som legade mellan 0.5-0.9 kg.

 Jag hade ensam en liknande kväll något år senare på samma ställe. Fem harrar mellan 0.7-1 kg på några timmar. Detta är än idag ett av mina starkaste fiskeminnen.

  

Harr 50 cm 1 Kg.


En klassiker blev att fiska bäcken. Börja uppifrån sjön och avsluta nere i mynningen, en sträcka på ca 1.5 km med många fina stenar där fiskarna väntar på att maten skall flyta förbi. Här kan jag peka ut alla stenar och gropar i sömnen.

Detta är min hemmabäck.

/ Henrik

Av Pojat - 15 januari 2010 20:41

Sista dagen i ratek -07. Efter 17 timmars regn kom kläckningen igång när värmen började återvända.   

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Fiskeresa sommaren 2013 !
 Korpikoski
 Neiden
 Kaitum med flyg
 Kaitum med båt
 Kaitum med flyg o båt
 Rautas
 Hemligjaure trakten
 Lainio typ krysset
 Blivande gruvområdet
 Niva
 Muurasaari
 Övriga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vildmarks


Ovido - Quiz & Flashcards