Alla inlägg under maj 2010

Av Pojat - 27 maj 2010 11:39

Under ett helt vanlligt arbetspass kom en kollega fram till mig och frågade om jag hade lust att hänga med på en fiskeresa till en bra rödingsjö. Jag tvekade naturligtvis inte en sekund innan jag tackade ja och tänkte att detta blir ett utmärkt tillfälle att scouta sjöar till sommarfisket. Nåväl, ungefär en vecka senare gick färden upp i fjällen till denna mytomspunna rödingsjö. När vi anlände till sjön var vädret dåligt och grått med blåst och regn.. tyvärr höll detta väder också i sig under hela resan... de enda som inte verkade ha något problem med vädret var renarna..

 


Efter att vi slagit upp tältet begav vi oss ut på sjön för att prova på rödingfisket som man hört så mycket om... och mycket riktigt fick vi direkt bekräftelse på att historierna om sjön är sanna. När jag kom ut på sjön hade kollegan redan fått ett par fina rödingar och hade dessutom tappat en riktigt stor röding.. den hade släppt i hålet när han skulle dra upp den på isen. Jag tog isborren och borrade snabbt ett hål i tron att jag också skulle få kontakt med dessa storrödingar... men ack så fel man kan ha ibland.. det enda som högg denna första dag var bara några mindre fiskar. Det var barar att ge sig iväg till tältet och den varma sovsäcken för att invänta dag nr 2. 


Dag nr 2 började på samma sätt som den första dagen och jag tänkte att vad ska det bli av detta... men vid middagstid började det att hända saker... helt plötsligt blev rödingarna som tokiga och högg direkt man släppte ner blänket i hålet. Det var också vid denna tid jag fick resans näst största fisk, en riktig best på 2,5 kilo..

 

Dagen forsatte och blev kväll  medans vi slet upp röding efter röding... få är de tillfällen som man har släppt tillbaka så mycket fisk på så kort tid, och ändå behöll jag en hel del fina rödingar... Kvällen blev ganska sen innan vi kröp ner i sovsäckarna denna dag.


När jag vaknade dag nr 3 var det med lycka när jag tänkte på den stora fisken jag hade fått men det var också med förväntningar på vad denna dag skulle ge... och det visade sig att jag inte skulle bli besviken idag heller... vid ungefär samma tid som föregående dag gled resans största fisk upp ur samma hål som gårdagens monster, och nu var lyckan total... TVÅ riktiga grisar på sin första riktiga pimpelresa... helt otroligt..

 


Den tredje dagen, som skulle visa sig bli den bästa dagen både vad gäller väder och fiske, började med att kollegan gick ut ungefär en timme innan oss andra. När vi väl kom ut på isen hade han precis börjat dra upp fisk som en tokig. Snabbt skickade jag ner blänket i ett hål och så var även jag igång med att slita upp fisk på isen... 0,7 kilo.. 1,3 kilo... 1,5 kilo... ja de var bara några av de fiskar som jag fick denna sista dag. Men det var inte jag som som hade det bästa fisket denna dag... kollegan slet upp hur mycket fisk som helst och som grädden på moset fick han en best på 2,2 kilo..

 


Inte nog med detta... en annan kollega som också var med på våran resa drog upp röding på röding... han hade under resans gång fått otroligt mycket röding men inte ännu haft kontakt med någon större... tills nu... Strax efter att 2,2 kilos fisken kommit upp på isen fick även han på en riktig gris på kroken.... fajten varade ganska länge och det syntes att detta nog var den största fisken vi kommit i kontakt med under denna resa.... PANG... linan gick av och med viftande armar och grova svordomar berättade han att detta var den tredje riktigt stora fisken han tappat denna vinter.... Nåväl, till slut fick även han en röding på 1,3 kilo som lite plåster på såren, men man har ju hört historier om rödingar på 5 kilo som simmar i den här sjön... man kan bara undra om det var en sådan fisk han tappade...


Jag kan bara avsluta denna historia med att säga att till denna sjö kommer jag att återvända flera gånger, både sommar- och vintertid... Jag längtar redan nu till nästa resa till storrödingens förlovade rike.// Magnus K.         

Av Pojat - 20 maj 2010 20:59

För att stilla fiskefebern så tog jag med grejerna och begav norrut längs E4:an till Persöfjärden, en fin liten bäck full av gädda om man bortser från lastbilarna som vrålar förbi ett flugkast från skallen.


Gädda nr1 tog på ett klassiskt kopparfärgat snakedrag   Gädda nr2: allt var riggat och klart för bild när det aset tog ett språng och försökte bita bort min kind.   Ett kalsong byte senare så kom gädda nr3 tagen liksom nr2 på den polska laxjerken som funkar bättre på gädda, kan även vara giftig på sutare.   Nr4: den minsta, uppskattad vikt som MPs oätliga norgeöring gånger 3  

Av Pojat - 12 maj 2010 15:57

Alternativet : Den med högst årsinkomst bjuder alla, fick flest röster tätt följt av Lasse bestämmer han är äldst.


Eftersom den med högst årsinkomst inte betalar skatt i sverige så ogiltig förklaras det alternativet så det blir Lasse som får bestämma.


Helikoptern går från Laukkuluspa Onsdagen 28/7 kl. 16.00 sharp.


Skitfiske på er allihopa, snart drar lax säsongen igång



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Fiskeresa sommaren 2013 !
 Korpikoski
 Neiden
 Kaitum med flyg
 Kaitum med båt
 Kaitum med flyg o båt
 Rautas
 Hemligjaure trakten
 Lainio typ krysset
 Blivande gruvområdet
 Niva
 Muurasaari
 Övriga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vildmarks


Ovido - Quiz & Flashcards