Direktlänk till inlägg 17 januari 2010

Min hemmabäck

Av Pojat - 17 januari 2010 20:42

  

Hemligbäcken mitt i byn Svanstein är min hemmabäck. Bäcken har fostrat mången fiskare, inklusive mig själv. Många är timmarna jag tillbringat i denna natursköna bäck.

 Här har jag från liten pojk funnit ett mycket spännande och rogivande fiske . Fångstmetoderna är allt från mete till flugfiske och fångsten är inte illa den heller. Harr, öring, abborre, gädda, mört och id är de arter jag själv tagit i bäcken.


Några episoder från hemmabäcken.


Uppe vid dammen tillbringade jag och mina fiskekompisar den mesta fisketiden när vi var unga. Här metade vi mestadels men provade även jigga och här las också grunderna till spinnfisket. Högarna med kattmat som drogs upp här var enorma i en 9 årings ögon. Kattägarna blev givetvis glada när vi gav vår fångst till deras katter. Ett starkt minne härifrån var när vi la häggbär på metkroken när masken tagit slut och fångade fisk även med det.


När jag blev något år äldre koncentrerades fisket mer till det strömmande vattnet i bäcken och fångsten blev av en mer ädlare karaktär. Fostring fick jag av MP en något år äldre fiskekompis som visade mig sin hotspot. Här togs och tas det många fina harrar och även några öringar varje år.

Jag minns speciellt två magiska kvällar vid hotspoten. Jag och kompisen var där under några timmar en kväll och eftersom det var hans hotspot fick också han förtur till fisket. Vi drog upp inte mindre än sju harrar som legade mellan 0.5-0.9 kg.

 Jag hade ensam en liknande kväll något år senare på samma ställe. Fem harrar mellan 0.7-1 kg på några timmar. Detta är än idag ett av mina starkaste fiskeminnen.

  

Harr 50 cm 1 Kg.


En klassiker blev att fiska bäcken. Börja uppifrån sjön och avsluta nere i mynningen, en sträcka på ca 1.5 km med många fina stenar där fiskarna väntar på att maten skall flyta förbi. Här kan jag peka ut alla stenar och gropar i sömnen.

Detta är min hemmabäck.

/ Henrik

 
 
Ingen bild

hjortronet

18 januari 2010 00:23

Ego

 
Ingen bild

Laxfiskarn

18 januari 2010 00:26

Man får ju nästan en tår i ögat, det fins allt en liten poet i oss alla

eller som vår käre kusin Ivan sa "Det fins allt en liten rejvare i oss alla"

 
Ingen bild

HK

18 januari 2010 15:42

Rejvare eller inte men bäcken är nog det som väckt fiskeintresset hos de flesta av oss i fiskegänget.

 
Ingen bild

HK

18 januari 2010 15:50

Så kort sträcka men så många namn.

Dammen, port 14, gångbron, petssons sida, under bron, fårhagen, lailas sida, hedlunds sten, bäckmynningen, paskareikä. Har jag missat nått namn?

 
Ingen bild

Fanny

18 januari 2010 18:33

Lasse har sagt att jag måste gå in på eran blogg flera gånger om dagen, men att jag bara få gå in på Simons blogg en gång varannan dag. Och Simon är ju rätt dålig på att uppdatera, så han hade nog inte ens behövt komma med ett "minihot" för att jag hade läst eran blogg mer. Fint skrivet storebror.

 
Ivan

Ivan

20 januari 2010 19:03

Intressant läsning, men har jag verkligen sagt det där Simon?? :)

http://ivanhedlund.se

 
Ingen bild

Laxfiskarn

21 januari 2010 20:48

Laxfiskarn svarar för simon.
Om jag inte missminner mej så var det i Nybbes bil och ivan hade en minidisc som var poppulär i ungefär två veckor 1996. D
en kopplades till nybbes ganska häftiga stereo och uteffekten var hiskelig, långt bättre tryck än någon hade förväntat sej, när vi klev ur bilen så var det någon som klagade på lock för öronen och tyckte att musiken inte var så dålig trotts att det var rejv, och vid det tillfället utrycktes de bevingade orden "Det fins allt en liten rejvare i oss alla"

andra bevingade utryck
"Jag är törstig, jag vill ha safft"

 
Ingen bild

Laxfiskarn

21 januari 2010 20:55

Har några namn som används idag, vet ej om de ersatt något av de gammla.
Lennastenen, Päråkes grop HK stenen, den sistnämda är väldigt lätt att hitta, man tittar bara upp i kanotports linorna så ser man en massa flöten, sänken, linor och krokar hänga där och om man lyssnar väldigt noga en stilla kväll så kan man fortfarande höra svordommarna liksom klamra sej fast i undervegetationen. Nä skämt och sido HK ta inte illa upp

 
Ingen bild

HK

21 januari 2010 21:25

Till Laxfiskarn.
Jag HK har fört arvet av gropen vidare och finner mig NÄSTAN helt oskylldig till dina anklagelser ang metrevar mm. Platsen du kallar HK stenen kallar jag och några andra för port 14 men man tackar man tackar, känner mig hedrad av ditt namn på stenen, och visst titta riktigt nogrannt på stenarna där så har nog mina 42or sjunkit in en bit dit och jo det var 42or redan då.

Och du Laxfiskarn.... Ja är int bitter......Hade bra..

 
Ingen bild

Fiskebroder

30 januari 2010 12:16

Man måste väl tacka forspaddlarna för att bäcken blivit betydligt bättre efter deras grävande i den. Något gott förde det med sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pojat - 23 juni 2022 13:42

Säsongen är startad. Mr GH Wobbler har inlett säsongen starkt med 2 fångade laxar på ca 9 kg st.     Även gästfiskarna Jim och Calle från Stan längst upp i norr hade turen på sin sida och fick känna på när älven gav 9 kgs nysilver. Alla 3 lax...

Av Pojat - 7 juli 2018 10:57

Morgonsol över Svanstein. Fikapaus Korpikoski. Midnattssol över Torneälv. HK med 5,6 kg Svansteinsilver tagen med GH Wobbler. ...

Av Pojat - 13 juni 2018 01:21


Av Pojat - 7 juni 2018 07:03


8 kg, tagen med en GH punamusta.

Av Pojat - 2 juni 2018 07:31


AH med den första för säsongen. 10,5kg givetvis tagen på en GH. ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Fiskeresa sommaren 2013 !
 Korpikoski
 Neiden
 Kaitum med flyg
 Kaitum med båt
 Kaitum med flyg o båt
 Rautas
 Hemligjaure trakten
 Lainio typ krysset
 Blivande gruvområdet
 Niva
 Muurasaari
 Övriga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vildmarks


Ovido - Quiz & Flashcards